Zomer- of winterbanden

Winterbanden zijn vooral op (koude) regendagen behoorlijk effectiever en veiliger dan zomerbanden: bij 80 km per uur is de remweg van een auto met winterbanden gemiddeld op 34 meter, 6 meter minder dan een auto met zomerbanden. Op sneeuw is het verschil bij een noodstop met 50 km per uur 31 meter (63 tegenover 32 meter). Met winterbanden kom je makkelijker vooruit in de sneeuw, waar je met zomerbanden blijft staan. Winterbanden zullen in de zomer iets minder effectief zijn dan zomerbanden, vooral als het om hoge snelheden gaat. Daarom is het beter ze om te wisselen.

Er bestaan ook zogenaamde 'all seasons' banden, maar die scoren in de tests doorgaans minder dan echte winterbanden. De vraag is echter of je dat überhaupt wel wil en of het veilig is. In sommige delen van Oostenrijk zijn winterbanden verplicht.

Duitsland verplicht elke automobilist z'n wagen aan te passen aan de weersomstandigheden, vooral wat banden en ruitensproeivloeistof betreft. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een boete. Dat kan aardig hoog oplopen als je betrokken bent bij een ongeval of de weg blokkeert. Je kan dus beter de zomerbanden vanaf november verwisselen voor winterbanden als je door Duitsland moet.

Wie besloten heeft om twee bandensets te gebruiken, moet de niet gebruikte set ook optimaal bewaren.

Om de banden in perfecte staat te houden is het aan te raden hun positie op de auto te markeren, alvorens ze te demonteren. Dat vergemakkelijkt een eventuele wissel van de vooras naar de achteras, om aldus een gelijkmatige slijtage te bekomen. Let zeker op voor banden met een aangeduide looprichting. Deze mag nooit gewisseld worden. Voor het opslaan van de niet gebruikte set kunnen we velgen en banden best met water schoonmaken en laten drogen om roestvorming te beperken. Als de banden op de velgen gemonteerd blijven, moeten ze op de aanbevolen spanning blijven staan. Banden die op hun velg gemonteerd blijven worden liggend bewaard of opgehangen aan het wiel.